Edukacja alternatywna w zakresie pedagogii Marii Montessori i szkoły waldorfskiej
Nazwa kierunku studiów: Studia Podyplomowe „Edukacja alternatywna w zakresie pedagogii Marii Montessori i szkoły waldorfskiej”
Tryb: niestacjonarny
Informacji szczegółowych udziela: dr Anna Pogorzelska, numer tel. 600 216 930, e-mail: ania58l@o2.pl
Rekrutacja na studia prowadzona jest cały rok. Dokumenty rekrutacyjne na studia należy składać w pokoju 208. Studia rozpoczną się z chwilą zebrania się odpowiedniej liczby osób.
Cel edukacji
Zasadniczym celem studiów jest wzbogacanie warsztatu pracy nauczycieli poprzez przygotowanie ich do poszukiwania alternatyw, a więc innowacyjności w działaniu, czyli zdolności do refleksyjnego dystansowania się wobec rutynowo uprawianych rozwiązań globalnych i podejmowania prób poszukiwania zasadniczo odmiennych, a więc bardziej osobistych kreacji spotkań nauczyciela z uczniem. Proponuje się zatem taki model kształcenia nauczycieli, który zapewni im akademicką jakość z naciskiem na moc interpretacyjną teorii oraz nauczy ciągłej refleksji nad własnym działaniem.
Nabycie przez słuchaczy studiów kompetencji w zakresie organizacji i metodyki pracy edukacyjno- wychowawczej w zakresie pedagogii Marii Montessori i szkoły waldorfskiej.
Aktywizacja nauczycieli w zakresie poszukiwania możliwości przekładania metod M. Montessori i szkoły waldorfskiej na rzeczywistość pragmatyki szkolnej i przedszkolnej.
Adresaci
Adresatami studiów są nauczyciele, którzy chcę wzbogacić swoje kompetencje zawodowe o nową wiedzę i umiejętności w zakresie metod Marii Montessori i szkoły waldorfskiej.
Sposób organizacji zajęć, czas trwania studiów, formy nauczania:
- Są to studia doskonalące w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Okres trwania studiów podyplomowych/liczba semestrów: 3, tryb niestacjonarny, zjazdy w soboty i niedziele raz lub dwa razy w miesiącu.
- Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany po ukończeniu studiów podyplomowych: 7.
- Studia nie nadają uprawnień pedagogicznych.
- Liczba godzin zajęć: 430 (350 godzin zajęć i 80 godzin praktyk realizowanych w ramach warsztatu metodycznego).
- Liczba punktów ECTS: 72.
- Studia złożone są z trzech modułów: moduł pierwszy ogólnopedagogiczny i psychologiczny realizowany w pierwszym semestrze; moduł drugi pedagogia Marii Montessori realizowany w drugim semestrze; moduł trzeci model szkoły waldorfskiej realizowany w trzecim semestrze.
- Zajęcia realizowane będą w formie wykładów, zajęć ćwiczeniowych indywidualnych i grupowych, warsztatów, zajęć obserwowanych, zajęć praktycznych, konserwatorium i seminarium.
- Zajęcia lub grupy zajęć, niezależnie od formy ich prowadzenia, wraz z przypisaniem do nich efektów uczenia się i treści programowych zapewniających uzyskanie tych efektów – określają to sylabusy oraz program studiów.
- Łączna liczba godzin zajęć dydaktycznych: 430 (niestacjonarne).
- Warunkiem ukończenia studiów jest zdanie egzaminu dyplomowego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu dyplomowego jest:
- uzyskanie zaliczeń ze wszystkich przedmiotów zawartych w planie studiów,
- odbycie i uzyskanie pozytywnej oceny z praktyki zawodowej.
Zakres tematyczny:
- Współczesne teorie edukacji i wychowania
- Psychologia rozwojowa
- Warsztat komunikacji społecznej
- Arteterapia
- Seminarium dyplomowe
- Nauczanie i wychowanie wg koncepcji Marii Montessori (zajęcia prowadzone wg układu blokowego programu nauczania)
- Nauczenie i wychowanie wg koncepcji Rudolfa Steinera (zajęcia prowadzone wg blokowego układu programu)
- Praktyka
Profil absolwenta
Słuchacze studiów:
- Wzbogacą kompetencje w zakresie wiedzy i umiejętności niezbędne do pracy dydaktycznej i wychowawczej w przedszkolach i szkołach waldorfskich oraz M. Montessori.
- Rozwiną kreatywne i profesjonalne podejście do swojej pracy zawodowej, co wyrażać się będzie głównie w poszukiwaniu niestandardowych rozwiązań opiekuńczych i edukacyjnych oraz unikatowych sposobów pracy opartych na zindywidualizowanym i holistycznym podejściu do ucznia oraz środowiska jego rozwoju.
- Będą gotowi do planowania i organizowania zintegrowanego procesu nauczania i wychowania, z wyraźnymi korelacjami międzyprzedmiotowymi i wewnątrzprzedmiotowymi, realizowanego w systemie blokowym (trwające 3-4 tygodnie epoki, w których naucza się wszystkich podstawowych przedmiotów, realizowane są w ramach tzw. lekcji głównej, trwającej codziennie około 2 godziny poranne, zbudowanej z części rytmicznej, merytorycznej i narracyjnej).
- Będą gotowi do ciągłego samowychowania, doskonalenia warsztatu pracy i tworzenia społeczności uczącej się.
- Przygotowani do poszukiwania alternatyw, a więc innowacyjności w działaniu, które polega na zdolności do refleksyjnego dystansowania się wobec rutynowo uprawianych rozwiązań globalnych i podejmowaniu prób poszukiwania zasadniczo odmiennych, a więc bardziej osobistych kreacji spotkań nauczyciela z uczniem oraz rodzicami.
- Nabędą kompetencje projektowania ofert edukacyjnych dostrojonych do naturalnego i personalnego rytmu ciekawości uczniów, procesów ich rozwoju, uczenia się i osiągnięć, a także kontekstu ich funkcjonowania.
- Będą przygotowani do tworzeniem interaktywnego środowiska uczenia się poprzez aranżowanie przestrzeni materialnej, opartej o naturalne i samodzielnie wykonane wytwory oraz angażowanie podmiotów społecznych, w tym rodziców uczniów.
Zasady rekrutacji:
- zgodnie z Zarządzeniem nr 13/2022 Rektora Państwowej Uczelni Zawodowej im. prof. Edwarda F. Szczepanika w Suwałkach
z dnia 9 lutego 2022 r., zmieniającym zarządzenie nr 82/2021 Rektora Państwowej Uczelni Zawodowej im. prof. Edwarda F. Szczepanika w Suwałkach z dnia 19.10.2021 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu studiów podyplomowych w Państwowej Uczelni Zawodowej im. prof. Edwarda F. Szczepanika w Suwałkach, uczestnikiem studiów podyplomowych, może być osoba, która posiada kwalifikację pełną co najmniej na poziomie 6 uzyskaną w systemie szkolnictwa wyższego i nauki. O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. - Wymagane dokumenty rekrutacyjne:
- podanie o przyjęcie na studia,
- kwestionariusz osobowy,
- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
- dwa zdjęcia legitymacyjne,
- potwierdzenie wniesienia opłaty wpisowej.
- Opłata za studia podyplomowe jest wnoszona przez słuchaczy w terminie ustalonym przez Kierownika Centrum Studiów Podyplomowych i Kształcenia Ustawicznego po uprzednim ustaleniu z głównym księgowym oraz podpisaniu przez słuchacza umowy, której wzór określa Rektor w drodze zarządzenia.